برند شخصی چیست؟
فهرست مطالب
برند شخصی
برند شخصی ارزشمندترین دارایی نامشهود هر فرد است ، زیرا طبق مطالعات پژوهشگران آینده شناسی، در فاصله کمتر از سه سال از امروز، بزرگترین سرمایه هر فردی، تنها و تنها نام و نشان و شخصیت یکتای خود اوست . هویت یکپارچه درونی و بیرونی فرد که در بیان تخصصی امروزه به آن برند شخصی می گویند.
زندگی یک سفر قهرمانی یا بهتر بگوییم یک ماجراجویی دلیرانه است.در این سفر ماجراجویانه ریسک بخشی از زندگی نیست ، در واقع خود زندگی است. لازمهً این سفرِ معنادار و شجاعانه، افزایش ظرفیتهای درونی است .
عزیمت قهرمان به سفر نشان دهنده تمایل او برای رویارویی با چالش ها، غلبه برموانع و دستیابی به “دگرگونی” است که او را به “عظمت” می رساند. سفر قهرمان نقشه راهی برای رشد و تحول شخصی اوست تا رسالتش را محقق ساخته و به بهترین نسخه خود تبدیل شود.
در این مقاله، به چیستی برند شخصی و به چرایی، لزوم و اهمیت برندسازی شخصی در لایه های عمیق تر می پردازیم و سپس مراحل ساده و عملی برای طراحی و ساخت برند شخصی تان آنگونه که می خواهید در ذهن مخاطبانتان شکل بگیرد را به شما ارائه می دهیم.
برند شخصی چیست؟
- برند شخصی برند ساعت ، مدل اتومبیل یا فقط نوع پوشش شما نیست
- برند شخصی به معنای کشف هویت منحصربهفرد درونی، توانایی بروز توانمندی ها و خلق ارزش برای مخاطبان است.
- برند شخصی بازتاب و انعکاس تمامیت وجودی شماست
- برند شخصی تصویر ماندگار ، جایگاه متمایز ، مطلوب و محترم هر فرد در ذهنیت مخاطبان تا تبدیل شدن به یک هویت دوست داشتنی است .
- برند شخصی اهرمی استراتژیک و قدرتمند برای افزایش ظرفیتهای درونی و توانمندیهاست و به شما کمک می کند نسخه بهتری از خود را پرورش و نشان دهید.
- داشتن برند شخصی معتبر و قدرتمند یعنی قرار گرفتن درجایگاه شماره یک و انتخاب اول مخاطبانتان بودن
برند شما داستان واقعی شماست
به یاد داشته باشید، داستانها دارای قدرت نفوذ و ماندگاری زیادی هستند.برندشخصی شما داستان واقعی زندگی تان است که از طریق آن تداعیاتی در ذهن مخاطب ایجاد می کنید.در دل داستان ها ،هویت و مفهومی قرار دارد که می تواند بر ذهن و ناخودآگاه افراد اثر بگذارد.
داستان ها، باورها را می سازند، بنابراین مهم است که شما چطور داستان خود
را برای دیگران بازگومی کنید و چگونه تصویری از خود در ذهن آنها می سازید.
هدف از برندسازی شخصی
هدف از برند سازی شخصی دستیابی به زندگی معنا دار احساس رضایت درونی، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس است.
برند سازی شخصی به شما کمک می کند در وضعیت خوداگاهی قرارگیرید و نسبت به توانمندی ها و ارزش های درونی خود آگاه شوید و این خود باعث ثبات و تأثیرگذاری شما بر جهان پیرامون خواهد شد.
قسمتی از اهداف برند سازی شخصی، مدیریت بر تصویر اولیه ایست که مخاطبان از شما در ذهن دارند. دیگران در نگاه اول شناخت عمیقی از شما و پتانسیل های درونیتان ندارند، به همین دلیل نیاز است شما چگونگی شکل گرفتن این تصویر را مدیریت کنید.
این تصویر توانمندیها و وجه تمایز شما را به مخاطبان نشان میدهد و کمک می کند تا به درستی شما را با کسانی که خدمات مشابه ارائه میکنند، مقایسه نموده و دریابند که چه چارچوبها و اصولی، بر رفتار وتصمیمگیری های تان حاکم است و چه برتری هایی دارید.
“هدف این است تا از این طریق در قلب و ذهن افرادی که به تخصص مان نیاز دارند جایگاهی ویژه یافته، ماندگار شویم و از برآیند نیک آن برای تبدیل دنیا به جایی بهتر برای زندگی استفاده کنیم.”
اهمیت برند سازی شخصی
- برندسازی شخصی بستری است برای ساخت ارزشمند ترین دارایی نامشهود زندگیتان. آگاهی از فرایند برندسازی شخصی به شما نشان می دهد که این جذابترین و مهمترین اقدام شما در زندگی است.
- برندسازی شخصی فرایند تحول و دگرگونی هر فرد برای رسیدن به درجه شایستگی و اثرگذاری برجهان پیرامون است .
- با برند سازی شخصی به خوداگاهی دست می یابید، آگاهی نسبت به اصالت وجودی خود زندگیتان را مملو از احساسات مثبت ، برکت و فراوانی می نماید و تصویر که دوست دارید مخاطبان از شما در ذهن داشته باشند را به آنها نشان می دهد .
- در جهانی که در هر حوزه ای هزاران فرد با استعداد ، کارشناس و متخصص وجود دارد، برای دیده شدن و جذب مخاطبان نیازمند داشتن برند شخصی هستید.برند بودن یعنی انتختاب اول بودن .این قدرتمندترین ابزار بازاریابی و برترین روش برای گسترش ارتباطات است.
مراحل کلی برند سازی شخصی
برندسازی شخصی دارای دوبال قدرتمند است ،بال راست، همان اقدامات درونی و درجهت خودشناسی است و بال چپ اقدامات بیرونی و درجهت تأثیر گذاری برجهان پیرامون است.
شما با برند سازی شخصی به قابلیتهای فردی و علائق خود پی برده و می توانید
در مسیر مورد علاقه تان حرکت کنید و اثر منحصر بفرد خود را برجهان بگذارید.
سرعت بخشیدن به فرآیند برندسازی شخصی
برندسازی شخصی فرایندی است از جنس کشف هویت درونی، پرورش نیرومندی های منش . در واقع برندسازی شخصی سفری است به اعماق درون ، سفری جذاب که محصول آن شناخت لایه های پنهان درون و خودشناسی است.
برندسازی شخصی یعنی عمیق و دقیق شدن در یک حوزه خاص ،و این به معنی افزایش تخصص،کسب مهارتها متناسب با هویتی است که در خود کشف نموده اید، یعنی همان ارزشها ، علائق ، ویژگیهای فردی و استعدادهایتان.
برای قرار گرفتن در جایگاه مناسب در ذهن مخاطبان ابتدا باید مخاطبان هدف خود را شناسایی ، دسته بندب و الویت بندی کنید ، شناخت مخاطبان به معنی اگاهی از نیاز ها ،دغدغه ها ،آرزوها ، ترسها و ایده آل های آنهاست، چه ارزشی برای مخاطبانتان خلق می کنید ؟ چه وجه تمایزی برای خود در نظر گرفتهد اید ؟وجه تمایز شما عاملی برای ترجیح دادنتان توسط مخاطبان است . آنها با توجه به ارزشی که خلق می کنید و هویت یکتا و دوست داشتنیتان شما را بجای رقبایتان انتخاب می کنند.
شما با کنار زدن موانع ذهنی ،شناخت خود و کسب مهارت در حوزه مورد علاقه تان، آماده هستید گام مهمی در راستای برندسازی شخصی خود بردارید، این گام تصویر سازی و تدوین یک چشم انداز مطلوب و هدفگذاری در راستای آن است.
برندسازی شخصی روشی مطلوب برای بروز هویت و توانمندیهای شماست بنابراین در این مسیر نیازمند ، ایجاد یک شبکه ارتباطی با کیفیت با افراد موفق و گسترش این ارتباطات هستید .استفاده از ادبیات کلامی منحصر بفرد و متناسب ،معرفی تخصصی و مهارت در بروز توانمندیها، داشتن هویت بصری مشخص و همسان با شخصیتتان ، تکنیکهای ارتباطی ، طراحی چهارچوبهای رفتاری و بروز یک هویت رفتاری مشخص همگی ابزارهای شما برای گسترش ارتباطاتتان خواهد بود .
برندسازی شخصی عیار شما را بالا برده ، به مرور دیده می شوید و چنانچه در مسیر جایگاه سازی استمرار داشته باشید و علاوه بر افزایش ظرفیتها و مهارتهای خود از تکنیکهای مدیریت شهرت استفاده کنید قطعأ به مرور در بین افراد درجه یک حوزه فعالیت خود قرار می گیرید.
نظارت و ارزیابی مرحله مهمی است که کمک می کنید از مسیر خارج نشوید و همواره خود را در مسیر دستیابی بهچشم انداز مطلوب و اهدافتان قرار دهید.
انجام مراحلی که در بالا گفته شد نیازمند برنامه ریزی دقیق و استفاده از مشورت افراد متخصص در زمینه توسعه فردی و برندسازی شخصی است.برای سرعت بخشیدن به فرایند برندسازی شخصی خود و استفاده بهتر از منابعی که در اختیار دارید می توانید در دوره های اموزشی برندسازی شخصی شرکت کنید و یا از مشورت کوچ و مربیان برندسازی شخصی مؤسسه توسعه طلایی استفاده کنید.
در طی چه مدت می توانیم برند شخصیمان را بسازیم؟
- برندسازی شخصی ، یک فرایند است ، نه یک پروژه ، این فرآیند از بدو تولد شما شروع شده و تا انتهای زندگیتان ادامه دارد.
- نمی توانید ازجایی شروع کنید و پس از مقطعی دستیابی به موفقیت ، از تلاش دست بردارید و بگویید من دیگر برند خود را ساخته ام
تلاش برای حفظ و ارتقاء برند شخصی امری همیشگی است .اما در مقاطع مختلف نوع اقدامات و تعاملات شما تغییر می کند و همواره با پویایی و گسترش ارتباطات همراه است.
- شما میبایست این فرایند را آغاز کنید، برند خود را بسازید و سپس از آن محافظت و مراقبت کنید.
“شما در کنار شغل و حرفه تخصصی تان، دارای شغل دیگری هستید به نام مدیریت بر خود”
برندسازی شخصی فرایندی استراتژیک
امروزه عواملی مانند ، سرعت تغییرات تکنولوژی و تعییرات رفتار و سلیقه مخاطبان ، و افزایش رقابت ها ، قاعدهبازی در کسب و کارها را کاملاً عوض نموده ، بنابراین شما هم چنانچه آغازگر و یا به فکر توسعه کسب و کارتان هستید ، و یا برای ایجاد جریانهای درآمدی جدید و افزایش درآمدتان بدنبال ایده های مناسب هستید، بایستی از ابزارها و اهرم های قدرتمند همچون برندسازی شخصی استفاده کنید.
برندسازی شخصی از جنس تاکتیک های مقطعی یا یک پروژه تبلیغاتی نیست، که با شروع و پایان آن، نتایج را دریافت کنید .
فرایند برندسازی شخصی زندگیتان را هدفمند نموده و با تعیین نقشه راه شما را به سمت اهدافتان حرکت می دهد.
در این فرایند استراتژیک از طریق الویت بندی و مدیریت منابع، هزینهی تعاملتان با دنیا، برای طی کردن مسیر شغلیتان کاهش می یابد. و در بلندمدت ارمغان فراوانی برایتان خواهد داشت.
امروزه مهم است چه مهارتی داریم، اما مهم تر از آن این است که آیا می توانیم مهارت خود را به دیگران به درستی معرفی و ارائه کنیم، برندسازی شخصی استراتژی لازم را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید مهارت هایتان را به دیگران معرفی و ارائه کنید.
نقطه مشترک زندگی افراد موفق آگاهی آنها از علائق ، استعدادها و توانمندیشان است
اما نکته مهم اینست که آنها برای بروز توانمندی و وجه تمایزشان راهکار و روش ارائه ای خلاقانه پیدا کرده اند.
اقتدار در ارتباطات، هنر متقاعد سازی، مهارت بروز توانمندی و معرفی خود
بخشی از توانمندی است که آن را در دوره برندسازی شخصی بدست می آورید.
منافع برندسازی شخصی :
وقتی مدیریت بر برند شخصی خود را به عهده می گیرید ، به شما این توان داده می شود تا تصمیمات مهمی در مورد چگونه دیده شدن و ارتباطات با مخاطبان تان بگیرید که مطمئناً اثر عمیقی بر جایگاه و کسب و کارتان می گذارد.
شما با برندسازی شخصی لایه های پنهان وجودتان را شناسایی می کنید و می توانید با کشف توانمندی هایتان در حوزه مورد علاقه خود بدرخشید.تصریح ارزش ها، شناخت علایق ، اینکه چه کسی هستید، چه استعدادهایی دارید و برای دیگران چه ارزشی خلق می کنید همگی از منافع برندسازی شخصی هستند.
برندسازی شخصی ابزار تیز و بُرنده ایست که به شما کمک می کند تا با شناخت توانمندی و علایقتان ،آگاهانه فرآیند رشد و پیشرفت شخصی خود را آغاز کرده. سطح کیفیت زندگی خود را در همه ابعاد بالا برده و به رویا و آرزوهایتان دست پیدا کنید.
با برندسازی شخصی دیگران شما را بهتر می شناسندو با برقراری روابطی ارزشمند، جایگاهی متمایز و بالاتر در ذهن مخاطبان خود خواهید داشت و همواره انتخاب اول آنها خواهید بود.
افزایش ظرفیت ارتباطی اهرم مهمی برای موفقیت شماست ، در دوره پولاریس از طریق همراهی با دوستان هم جهت و ارتباط با اساتید برتر ، شبکه ارتباطی قدرتمندی ایجاد می کنید که می تواند سر آغازی بر تحولات مثبت در زندگی فردی و شغلی شما باشد.باید گفت ؛ برندسازی شخصى نه تنها باعث بهبود زندگی فردیتان می شود، بلکه جایگاه اجتماعی و سطح ارتباطاتتان را ارتقاء خواهد داد.
در طی فرایند برندسازی شخصی شما با توانمندی و قابلیتهای فردی خود آشنا می شوید و با کسب مهارتهای تازه اعتماد به نفس در شما افزایش می یابد.
تصریح ارزشهای درونی و کشف علائق جهت و مسیری تازه ای را پیش رویتان قرار می دهد و میزان پایبندی شما به ارزشهای درونیتان عزت نفس شما را افزایش می دهد و شما به توان و شایستگی بالاتری دست می یابید.
ثبات و حرکت مستمر در مسیر ارزشها موجب می شود مخاطبانتان به شما اعتماد بیشتری داشته باشند و بر این اساس آنها به شما برای دستیابی به اهدافتان کمک می کنند.
با برندسازی شخصی، می توانید با مخاطبان آنلاین خود بهتر در ارتباط باشید. شما می توانید مدل و الگوی متناسب با شخصیت خود را برای ساخت یک رد پای اینترنتی صحیح داشته باشید تا مخاطبان با یک جستجوی ساده در Google شما را پیدا کنند .اگر شخصیت یا کسب و کار شما به نوعی است که از دیده شدن هراس دارید و حس می کنید، با دیده شدن در معرض خطر قرار می گیرید، باید بگوییم جایی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا در برند سازی شخصی نوع و میزان دیده شدن برای هر فرد متفاوت است و این ما هستیم که با حد و مرز مشخص جامعه مخاطب خود را انتخاب می کنیم
با داشتن برند شخصی قدرتمند، دیگر نیازی نیست دائماً به سراغ مشتریان خود بروید ، شخصیت کاریزما شما موجب می شو مخاطبان جذب شما و خدماتتان شده و به سراغ شما بیایند، بنابراین هزینهی جذب مشتریتان کاهش خواهد یافت.
برند سازی شخصی به شما اعتبار می بخشد وموجب می شود ارزش ذهنی خدمات و محصولاتتان بالا برود.
در صورتی که خدمات و محصولاتتان از کیفیت مناسب بهرهمند باشد، میتوانید خدمات خود را با قیمت بهتری عرضه کنید و مشتریان نه تنها حاضر می شوند پول بیشتری در قبال خدمات و محصولات شما بپردازند، بلکه به شما وفادار خواهند ماند، بنابراین داشتن برند شخصی رابطه مستقیم با رتبه شغلى و افزایش درآمد شما داردو اهرم مناسبی برای قدرت بخشیدن به کسب و کار شماست.
وقتی به برند شخصی قدرتمندی از خود نشان می دهید به مرور همه افراد ، علاقمند می شوند تا با شما ائتلاف نموده و از این ارتباط برای هم افزایی و رشد و پیشرفت خود استفاده کنند.
جالب است بدانید کسب رتبه و جایگاه فقط نظر مشتریان، همکاران و رقبا را به شما جلب نمی نماید ، بلکه توجه رسانه ها و مطبوعات به سمت شما جلب می شود و از شما درخواست شرکت در برنامه هاعذ و مصاحبه های خود را خواهند داشت و این خود موجب شهرت بیشتر شما خواهد شد.
تبدیل شدن به برندشخصی قدرتمند تکنیک ها و اصول مختلفی دارد که با دانستن این اصول و بکارگیری آنها می توانید در حوزه فعالیت خود تبدیل به یک ستاره درخشان شوید و نام شما به عنوان یک هویت دوست داشتنی ، مطلوب و محترم، بین اولین نام هایی قرار می گیرد که دیگران به خاطر می آورند.
بهترین مسیر برای دستیابی به برند شخصی مطلوب و محترم خلق ارزش و بروز خود واقعی است.
برندسازی شخصی از شما فردی می سازد که به عنوان یک انسان همواره در مسیر خلق ارزش برای مخاطبانتان حرکت می کنید، وانچه ارائه می کنید چیزی جز هویت واقعی تان نیست.اگر خودمان نامی نیک از خود نسازیم ، دیگران از ما تصویری در ذهن خواهند ساخت و ما را آنچنان به یاد می آورند که شاید مورد پسند ما نباشد.
“برند خود را بسازید وگرنه دیگران آن را برایتان خواهند ساخت، انچنان که شاید مطلوبتان نباشد.”
برندسازی شخصی در خدمت جایگاه شغلی
با توجه به توضیحات قبل، منطقی است کسانی مانند بازیگران، پزشکان، وکلا، مشاوران مدیریت، معلمان و فریلنسرها به پرسونال برندینگ به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت نگاه کنند و برای آن وقت بگذارند و برنامه ریزی کنند.
چرا یک اینفلوئنسر یا بلاگر در شبکه های اجتماعی آنلاین باید برای ارتقاء برند شخصی خود تلاش کند ؟
جز اینکه می خواهد افزایش مخاطب داشته و تعامل صمیمانه و قدرتمند تری با دنبال کنندگانش داشته باشد تا از طرف صاحبان کسب و کارهای مختلف به عنوان رسانه تبلیغاتی آنها انتخاب گردد؟یا شاید می خواهد پس از ارتقاء برند شخصی، خدمات یا محصولات خود را با ارزش ذهنی بیشتر و با قیمت بالاتر به فروش حداکثری برساند.
چرا یک بازیگر برای توسعه برند شخصیش باید تلاش کند؟آیا نیاز به دیده شدن و تشویق و تأیید هواداران خود دارد؟ خیر.
بازیگران در پی جایگاه سازی در ذهن مخاطبان هستند تا نه تنها فراموش نشوند بلکه عاملی برای جلب نظر کارگردانان و دریافت پیشنهاد نقش های بهتر،جذابتر با دستمزدهای بالاتر ایجاد کنند .
حسابدار یا وکیلی که دارای تخصص و مهارت است چرا باید برای توسعه برند شخصی خود تلاش کند؟ آنها نیز نیاز دارند میان سیل رقبایشان بهتر دیده شده و قراردادهای بزرگ تر و سنگین تری را در رزومه خود جای دهند
چرا یک پزشک متخصص ، مشاور مدیریت و یا یک روانشناس باید بدنبال ساخت برند شخصی خود باشد؟
مسلمأ اهرم برند شخصی قدرتی ایجاد می کند که مزیت آن در کنار شهره شدن ، انتخاب اول بودن و بالا رفتن دستمزد و …. می باشد.
چرا یک نویسنده ، باید برای برند شخصی خود تلاش کند؟
ابزار تیز و برنده برند شخصی موجب شهرت ، فروش بیشتر کتاب های نویسنده ، درخواست سخنرانی از او، در خواست بیشتر ناشران، برنامه سازان رادیویی و تلوزیونی برای همکاری با او می باشد.
یک سیاستمدار یا فعال اجتماعی نیز به همین شکل با تقویت برند شخصی خود مقبول ، محترم و انتخاب شماره یک و نماینده دوست داشتنی مردمی که بدانها خدمت می کند ، خواهد بود.
البته ممکن است بگویید بعضی انسانها برند شخصی را برای «خوشنامی» میخواهندو این در نوع خود بسیار پسندیده است
تمرکز ما در دوره برندسازی شخصی بر این نکته معطوف است که ابزارها و تکنیکهای برندسازی شخصی باید علاوه بر توسعه فردی و خوشنامی موجب توسعه شغلی و ارتقاء جایگاه نزد مخاطب گردد و نتیجهی آن در زندگی فرد به وضوح قابل مشاهده باشد.
ما نگاه معناگرایانه به برندسازی شخصی را تحسین می کنیم، اما در دوره برندسازی شخصی تمرکز بر وجهِ انتفاعی و اقتصادی و مرتبط با کسب و کار را نیز مورد توجه قرار می دهیم.
به قول آقای تام پیترز “خبر خوب این است که همه فرصتی برای برجسته شدن دارند.”
هر کس فرصتی برای یادگیری، بهبود و تقویت مهارت های خود دارد. همه فرصت دارند برندی باشند که شایسته توجه است.
“مهمترین بخش درفرایند ساخت برند شخصی ایجاد وجه تمایز در جهت منفعت مخاطبان است“
نکته مهم در برندسازی شخصی داشتن مزیت نسبت به رقباست، وجه تمایزی که با خلاقیت و نوآوری همراه باشد.بخاطر داشته باشید وجه تمایز یا ویژگی منحصر بفردی که شما را به آن می شناسند، آنچه چیزی است که بدان شهرت یافته اید، بنابراین هم اکنون از خود پرسش کنید!
وجه تمایز شما چیست؟
مردم شما را چگونه به یاد می آورند و چه تصویری از شما در ذهن دارند ؟
“آقای پیتر دراکر در خاطره ای از معلم دوران کودکی خود پرسشی را نقل می نماید:
درآینده ، به خاطر چه چیزی مردم از شما یاد خواهند کرد؟“
?What thing people remember about you in future
اقدامات شما می بایست پیرامون همان تصویری باشد که می خواهید در نظر دیگران شکل دهید و به آن شهرت یابید.دنیای پر هیاهو، رقابتی و به شدت تبلیغاتی امروز مجالی برای ایستادن و کشف شدن از طرف مخاطبین به شما نمی دهد.ساخت یک برند شخصی یکتا و منحصر بفرد اهرم قدرتمندی است که سیل مخاطبان را از ارزش آفرینی شما آگاه می کند و زمینه دسترسی آنها به خدمات و محصولاتتان را فراهم می نماید.در واقع برندسازی شخصی فرآیندی است که طی آن، تصویری واقعی و منحصر بفرد از خود در ذهن دیگران می سازیم.در فرایند برندسازی شخصی تطابق هویتمان و آنچه در واقع هستیم و ایده آلی که می خواهیم باشیم، همچنین تصویری که از خود در ذهن دیگران می سازیم، در درجه اهمیت بالایی قرار دارد.
“هرچه این تطابق بهتر صورت گیرد، شخصیتی یکپارچه و قابل اعتماد تر را در ذهن افراد خواهیم ساخت“.
آیا این مطلب برایتان مفید بود؟
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام ، وقت بخیر، نگاه من به برندشخصی تا قبل از مطالعه این صفحه ، بیشتر کسب شهرت برای دیده شدن بود ، اما دیدگاهم تغییر کرد ، ظاهرأ خیلی درونی تر و عمیق تر از مسائل ظاهریه ، ای کاش دوره آموزشی ویدئویی داشتید.
ممنون بابت مطالب خوبتون .
درود جناب سالک ، ممنون از توجه شما به مطالب وبسایت توسعه طلایی ، بزودی دوره پولاریس ( راهنمای جامع برندسازی شخصی ) بر روی وبسایت قرار می گیرد لطفآ اطلاعات تماس و ایمیل خود را در صفحه دوره پولاریس وارد کنید ، همکاران تیم توسعه طلایی به شما اطلاع رسانی خواهند کرد
سلام وقت بخیر
در زمینه برند شخصی و personal branding تقریبا کامل ترین مقاله بود که خوندم مرسی بابت مطالب مفیدتون