فرانچایز
فهرست مطالب
فرانچایز چیست؟
مدل درآمدی فرانچایز یکی از ابزارهای قدرتمند برای توسعه و گسترش دامنه فعالیت کسب و کارهاست. در دنیای کسب و کار، رشد و توسعه یکی از اهداف اصلی هر مجموعه تجاری است. برای دستیابی به این هدف، مشاغل به دنبال راههای مطمئن برای توسعه و گسترش سریعتر هستند. مدل درآمدی فرانچایز به کسب و کارها این امکان را می دهد یک روش بسیار موثر برای توسعه کسب و کار خود را در اختیار داشته باشند. پیش از آنکه شما را با روش پیاده سازی فرانچایز بیشتر آشنا کنیم نیاز است تا درک مشترکی از مفهوم مدل درآمدی فرانچایز داشته باشیم .
“در این صفحه فرآیند ایجاد یک فرانچایز موفق به طور کامل توضیح داده شده و شما با مطالعه این مطالب می توانید فرانچایز خود را ایجاد نمایید و نسبت به فرآیند های داخلی آن و اقدامات کلیدی مدل درآمدی فرانچایز آگاه شوید.”
بستر ایجاد فرانچایز
همانگونه که گفته شد، فرنچایز یک نوع مدل درآمدی یا مدل کسب و کار است که به عنوان ابزار قدرتمندی برای توسعه و گسترش فعالیت برندها مورد استفاده قرار می گیرد . یک کسب و کار پس از رسیدن به حد بلوغ ، جایگاهسازی و ایجاد نمونه موفق ، بستر تکثیرپذیریِ خود را فراهم مینمایند ، این امر از طریق ایجاد سیستمهای داخلی و پشتیبان ، و دیگر اقدامات 360 درجه انجام می گیرد و این امکان را به صاحب کسب و کار می دهد تا حق امتیاز استفاده از نام برند خود را به سرمایه گذاران برای ایجاد نمایندگیهای جدید اعطا کند.
در واقع فرانچایز به اعطای حق امتیاز یک برند، کسب و کار یا سازمان به یک سرمایه گذار گفته می شود، که در ازای پرداخت مبلغی معین و تحت قراردادی با حدود و بازه زمانی مشخص انجام می پذیرد.
آیا مدل فرانچایز و گرفتن حق امتیاز مناسب روحیه و شخصیت شما هست؟
اگر قصد شروع یک کسب و کار را دارید و می خواهید بدانید بهتر است کار شخصی خود را آغاز کنید یا حق امتیاز یک فرانچایز را بعنوان یک سرمایه گذار بدست آورید ، بهتر است بررسی کنید کدامیک از ویژگی های شخصیتی زیر را دارید!
-
اگر خصوصیات زیر را دارید، فرانچایز مناسب شماست.
-
کار کردن درون یک سیستم را دوست دارید.
-
تجربه کمی دارید و دوست دارید زود به نتیجه برسید.
-
نمی خواهید چیز جدیدی ایجاد کنید و به دنبال خلق کردن نیستید.
-
مسئولیت پذیر و منظم عمل می کنید.
-
برای رها کردن شغل فعلی خود آمادگی نداشته و می خواهید همزمان با شروع کار جدید، آن را نیز حفظ کنید.
-
اگر خصوصیات زیر را دارید، بهتر است کسب و کار شخصی خود را راه بیاندازید.
-
به آزادی در انجام کارها احتیاج دارید.
-
از قبل یقین دارید دنبال چه کاری هستید و چطور باید به موفقیت برسید.
-
به سیستم فرانچایز اطمینان نداشته و مردد هستید.
-
عاشق ریسک و هیجان بوده و از حل کردن مشکلات لذت می برید.
مؤسس Getfried Fry Cafe رو به علاقمندان می گوید:
بزرگترین نصیحت من به شما این است که قبل از وارد شدن به این سیستم به خوبی مطالعه کنید. کتاب و مقاله بخوانید. با مشاوران صحبت کنید. و به خوبی تحقیق کنید تا مطمئن شوید وارد عرصه ی مناسبی خواهید شد. اگر هنوز مردد هستید،لطفاً قبل از سرمایه گذاری و صرف وقت و هزینه با مشاوران معتمد صحبت کنید و جوانب مختلف را با حوصله بررسی کنید.
اگر هنوز مردد هستید،لطفاً قبل از سرمایه گذاری و صرف وقت و هزینه با
مشاوران معتمد صحبت کنید و جوانب مختلف را با حوصله بررسی کنید.
رزرو وقت مشاوره
رزرو جلسه مشاوره
مراحل ایجاد یک فرانچایز موفق:
قبل از ورود به دنیای فرانچایز، حتما بطور مشخص و واضح در مورد زمینه ی کاری انتخابی خود تحقیق کرده و از بازار آن و افق های پیش رو مطمئن شوید. با بررسی بازار، سلایق مشتریان، نوع کسب و کار و مشخص کردن بسترهای فرانچایز، میتوانید نتیجه بهتری بگیرید.
تحلیل نیازهای بازار و مشتریان از محصول یا خدمات شما امری بسیار حیاتی است. باید از این نیازها آگاهی داشته و مطمئن شوید که فرانچایز شما قادر به برآورده کردن این نیازهاست.
از طریق مشورت با افراد متخصص، اندازه بازارِ کسب و کارِ خود را بصورت واقع بینانه مشخص کنید، اکنون با توجه به روندِ رشد کسب و کارتان با استفاده از مدل درآمدی فرانچایز می توانید جایگاه فعلی و آتی خود را مشخص کنید.
برخی خدمات یا محصولات در یک شهر پرطرفدار و در در شهری دیگر هیچ طرفداری ندارد. پس دقیق و حساب شده ظرفیت بازار را بر اساس روانشناسی و رفتار شناسی مردم آن منطقه بررسی کنید.بدین معنی که بررسی کنید فرانچایز کسب و کار مورد نظرتان با فرهنگ و سلیقه مردم در آن منطقه هماهنگ باشد.
بررسی دقیق رقبا یکی از اقدامات مهم برای ایجاد تمایز در کسب وکاراست. بسیار مهم است، عملکرد رقبایی که با استفاده از روش فرنچایزینگ در حال توسعه برند خود هستند را شناسایی و نسبت به نقاط قوت و ضعف آنها آگاه شوید باید بازار و رقبا را به خوبی بشناسید و به دقت محصول یا خدمات خود را با رقبا مقایسه و نقطه قوتی که می توانید روی آن مانور دهید را پیدا کنید. سپس تصمیم بگیرید، می خواهید از چه استراتژی برای نشان دادن مزیت رقابتی و وجه تمایز برند خود استفاده کنید، از این طریق راهنمایی می شوید چگونه جایگاه سازی نموده و در بین رقبا جایگاه ارزشمندی را بدست آورید .
فرنچایزینگ فرایندی است که بر بستر برند ایجاد می شود و شما قبل از اینکه اقدام به قبول نمایندگی و تنظیم قرارداد کنید، می بایست نام تجاری،لوگو، لوگوتایپ و در صورت نیاز دیگر بخشهای هویت بصری، محصول یا روش ارائه خدمت خود را ثبت نمایید و نسبت به قوانین مربوطه آگاه باشید. تا در ادامه به مشکل بر نخورید.
بعد از اینکه شالوده ی سیستم فرنچایزتان را تشکیل دادید.موارد مهم قانونی در مورد فرنچایزینگ را با مشورت گرفتن از افراد متخصص و کارشناسان حقوقی که نسبت به مدل فرنچایز آگاهی دارند بررسی و بر روی آن مسلط شوید.
“ثبت نام تجاری، لوگو و لوگوتایپ از موارد مهم حقوقی، و حفظ مایملک معنوی کسب و کارهاست.”
برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد قرار داد های حقوقی در فرانچایزینگ از طریق کلیک زیر اقدام کنید.
- مدل کاری خود را مشخص کنید
در فرانچایزینگ، در سراسر دنیا برای هر فرنچایز یک کتاب استاندارد تعریف می شود. این کار به منظور یکدست سازی شعب می باشد. که شامل قوانین راهنما و بایدها و نبایدهای آن فرنچایز می باشد.مواردی مانند نکات مهم در مورد موقعیت مکانی، ابعاد و مساحت ملک، روش های گزینش، استخدام و شرح وظایف پرسنل،جنبه های گوناگون هویت بصری ، نوع تجهیزات و… می باشد. و از طرفی باید حق امتیاز فرنچایز، سرمایه در گردش، سرمایه کل، نقطه سربه سر و بازگشت سرمایه و… نیز تعیین گردد. این کار بسیار تخصصی است. چرا که هرگونه کاستی منجر به شکست خواهد شد. بنابراین با افراد آگاه مشورت کرده. و با حساسیت زیاد این موارد را تعیین کنید.
دپارتمان فرنچایزینگ توسعه طلایی خدمات کاملی در حوزه فرنچایز به شما ارائه می دهد ، برای آشنایی با این خدمات از طریق کلیک زیر اقدام کنید.
- برنامه ریزی ، راهاندازی و مدیریت
به برنامهریزی دقیقی برای راهاندازی و مدیریت فرنچایز خود بپردازید. با کمک مشاوران و افراد با تجربه، مشخص کنید که چگونه فرآیند راهاندازی، آموزش، پشتیبانی و مدیریت فرنچایز صورت خواهد گرفت.
- تأمین منابع انسانی
اگر فکر کردید قرار است همه کارها را یک تنه انجام دهید. سخت در اشتباه هستید. یک سیستم فرنچایز قدرتمند شامل افرادیست که هرکدام متخصص زمینه ی کاری خودشان هستند. مثلا شما به نیروهای اجرایی ،کارشناس فروش، مسئول تعلیم فرنچایزی ها یا بازرس و… احتیاج خواهید داشت. تا این سیستم به طور صحیح و موازی حرکت کند.
- نظم و دقت در انجام اقدامات
همانطور که می دانید فرنچایز یک سیستم متحد است. در کل یک سیستم، مجموعه ای از اجزا هستند که با نظم و ترتیبی خاص در کنار هم کار می کنند. تا کل مجموعه را به هدف خود برسانند. حال اگر یکی از این اجزا با دیگر اجزای مجموعه هماهنگ نباشد. و از نظم پیروی نکند، به مرور زمان کل سیستم دچار مشکل خواهد شد.
اگر فرنچایزی ها هم طبق اصول و استانداردهای فرنچایز عمل نکنند. و هرکدام بخواهند راه و روش خود را در کار دخیل کنند. کل سیستم زیر سوال می رود. در نتیجه فرنچایزر یا صاحب برند همواره باید مراقب باشد تا همه چیز بر پایه ی اصول و نظم سیستم انجام شود، تا هم بازده کاری خودش را بالا ببرد و هم بهره وری سیستم را افزایش دهد.اینجا لزوم و اهمیت،داشتن دفترچه فرنچایز ( کتاب راهنمای فرنچایز)،آموزش و نظارت مشخص می شود .
- تعیین شاخص برای انتخاب سرمایه گذار یا گیرنده حق امتیاز
مهم ترین شرکای کلیدی یک فرنچایز سرمایه گذارانی هستند که به اصطلاح اقدام به اخد نمایندگی می نمایند. در فرانچایزینگ به آنها فرنچایزی یا گیرنده امتیاز می گوئیم.
آینده یک فرنچایز و کلیه برنامه ها و اقداماتی که برای رشد و توسعه کسب و کارتان در نظر می گیرد علاوه بر عملکرد شما به اندازه زیادی به عملکرد کلیدی ترین شرکایتان یعنی نماینده ها وابسته است.
این موضوع باعث شده که فرنچایزهای بزرگ برنامه های جامعی برای انتخاب نمایندگان مناسب داشته باشند. اینکه یک شخص حقیقی یا حقوقی، از نظر مالی امکان سرمایه گذاری در کسب و کار شمار را داشته باشد، تنها شرط کافی نیست. پارامترهای دیگری نیز در انتخاب سرمایه گذاران مناسب تاثیر گذار است.
برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد شاخص های انتخاب فرنچایز از طریق کلیک زیر اقدام کنید.
- رسیدن به سطح استاندارد:
هر برند قول و وعده ای را به مخاطبان خود می دهد. که می بایست با عملی کردن آن و خلق ارزش در جهت منفعت مشتریان آنها را وفادار نموده. و با طراحی تجربه مطلوب برای آنها، جایگاه ویژه ای را در ذهن و قلب مخاطبان برای خود ایجاد نماید. (Brand Position)
پس از اقدامات یکپارچه و جایگاه سازی مناسب و ادامه این فرایند، مشتریان وفادار برای شما صف ایجاد کرده و منادی شما خواهند شد، یعنی علاوه بر علاقمند شدن به کسب و کار و محصولاتتان ، شما را به دیگران توصیه می کنند.
حال بایست وارد مرحله بعدی شوید (گرده افشانی)
- آمادگی برای تغییر:
تبدیل شدن به یک فرنچایزر به این معنی است که ده ها مسئولیت دیگر را قبول کرده اید. باید آماده باشید چون دیگر قرار نیست فقط کالا و محصول خود را بفروشید یا فقط ارائه دهنده خدماتی خاص باشید. باید هم فروشنده باشید هم معلم، حمایت کننده و… . پس ظرفیت درونی خودتان را بررسی و افزایش دهید .
- برندینگ و طراحی هویت:
قبل از هر اقدام می بایست مشخص کنید، چه ارزشهایی پایه و مبنای کسب و کار شماست. و مبتنی بر چه ارزشی می خواهید چشم انداز و اهداف کسب و کارتان را مشخص کنید.
- استراتژی برند (Brand Strategy)
- هویت برند (Brand Identity)
- ماهیت برند (Brand Essence)
- وعده برند (Brand Promise)
- جایگاه برند (Brand Position)
- شخصیت برند (Brand Personality )
- آرکتایپ برند (Brand Archetype )
- و…
خلق شخصیت برند، و ویژگی های برندتان کمک می کند تا بر مبنای آن هویت برندتان را در لایه های مختلف طراحی کنید. هویت کلامی، حسی و بصری از دیگر ماژول های طراحی هویت برند شما هستند.
طراحی هویت برند یک امر تخصصی است و شما با همراهی مشاوران متخصص این حوزه می توانید اقدامات بسیار مؤثری برای ساخت دارایی نامشهود خود انجام دهید. شما به عنوان مؤسس برند می توانید در این فرایند همراه بسیار خوبی باشید و به نتایج ارزشمند دست یابید .
پیشنهاد میکنیم مطالب صفحه خدمات برندینگ توسعه طلایی را مطالعه کنید .
- فروش فرنچایز :
بعد از قدم های اصلی و تشکیل کادر اجرایی و اداری مناسب، دیگر وقت آن خواهد رسید. که فرنچایزی ها را متقاعد کنید تا وارد سیستم شما شده و حق امتیاز را دریافت کنند. این فرآیند می تواند از ارائه ی پیشنهادات ویژه و حمایت های مستمر شما آغاز شود. تا به تدریج افراد جذب شوند.
- رعایت اصول ماندگاری :
توسعه کسب و کار یک پروژه نیست. ممکن است شما در روند رشد کسب و کارتان پروژه هایی را تعریف و آنها را پیاده سازی کنید، اما توسعه به معنای واقعی کلمه مستلزم نگاهی بلند مدت و دیدگاهی فرآیندنگراست.
عقد قرارداد نمایندگی با سرمایه گذاران را می توان تنها نقطه شروع توسعه به روش فرنچایز دانست. موفقیت یک سیستم فرنچایز مستلزم ساختن سیستم هایی است که به پشتیبانی نمایندگان پرداخته و ماندگاری کسب و کار را تا حد امکان تضمین نمایند.
- حمایت فرنچایزی ها :
پس از اینکه موفق شدید فرنچایزی ها را متقاعد کنید تا در سیستم شما قرار بگیرند. وقت آن فرا می رسد که آن ها را همه جوره حمایت کرده و در هر زمینه راهنمایی کنید. حتی اگر یک فرنچایزی شکست بخورد، شما هم شکست می خورید. فرنچایز یک سیستم متحد و یکپارچه است. که تمام اعضای آن با هم خانواده ای را تشکیل می دهند. شکست هر یک از این اعضا ضرر بزرگی به روحیه ی دیگر اعضا وارد خواهد کرد. در نتیجه همواره در دسترس باشید. و حمایت و راهنمایی را در تمام طول مدت کارتان با فرنچایزی ها در نظر بگیرید.چیزی که به عنوان حمایت فرنچایزر از فرنچایزی مطرح می شود کاملا به ماهیت سیستم فرنچایز بستگی دارد. به عبارت دیگر، این موضوع یک قرارداد استاندارد نیست که درهمه ی فرنچایزها به یک شکل باشد.حمایت از فرنچایزی (سرمایه گذار) بستگی دارد به صنعتی که فرنچایز درونش قرار دارد، اندازه ی آن فرنچایز، ظرفیت های مالی، فرهنگی اش و… .
“فرنچایز به عنوان یک مدل تجاری، بر اساس تعامل و همکاری بین دو طرف کار میکند.”
- آموزش های مستمر در یک فرنچایز:
بخش مهمی که موجب سرزندگی، انسجام، ایجاد روح ارزشگرا و یکپارچگی در فرنچایز می شود آموزش فرنچایزی ها (سرمایه گذاران یا نمایندگی ها) و کارکنان ارشد آنهاست، در حین این آموزش ها می توان با ایجاد نگرش، روح فرنچایز را تقویت نموده و چشم انداز و اهداف فرنچایز را برای فرنچایزی ها تبیین نمود.
بیشتر فرنچایزرها بین ۱ تا ۴ هفته برنامه آموزشی دارند. که معمولاً در محل شرکت اصلی و یا در محل یکی از شعب برگزار می گردد. این مساله فرنچایز را از سایر کسب و کارهای موجود متمایز می کند. فرنچایزر به سرمایه گزار خود آموزش می دهد. تا شعبه خود را به خوبی اداره کند.
این موضوع باعث می شود که از بازده اداره کسب و کار اطمینان حاصل شود و کمک می کند که از خطاهایی که یک صاحب کسب و کار معمولا در ابتدای کار با آنها روبه رو می شود دور بماند.
به علاوه فرنچایزی، همواره از پشتیبانی و حمایت فرنچایزر همانند عضوی از یک خانواده برخوردار خواهد بود. همیشه امکان برقراری تماس و پرسیدن سوال از فرنچایزر و یا سایر فرنچایزیها برای او وجود خواهد داشت.
شما می توانید با شرکت در دوره های آموزشی فرانچایزینگ با چگونگی انجام این موارد بطور دقیق و کاربردی آشنا شوید و مهارتهای لازم را بدست آورید.
- بررسی و شناخت مدل درآمدی فرنچایز:
انواع مدل های فرنچایز
سیستم فرنچایز با توجه به نیازهای فرنچایزر و فرنچایزی در قالب کاری، به سه مدل کلی دسته بنده می گردد:
مدل اول: مدل کسب و کار محور
در این مدل فرنچایز که بسیار رایج هم می باشد (مثل رستوران ها، کافی شاپ ها و انواع خدمات …) فرنچایزر حق امتیاز استفاده از نام برند را همراه با، مدل کسب و کار ، سیستم های داخلی، آموزش و حمایت های مختلف در اختیار فرنچایزی می گذارد.
مدل دوم: مدل محصول محور
در این مدل فرنچایزر حق فروش محصولاتش را تحت برند خود به فرنچایزی می دهد. در واقع در این مدل، فرنچایزی خرده فروش فرنچایزر خواهد شد. و به نوعی نماینده ی فروش خواهد بود.
مدل سوم: مدل سازنده محور
در این مدل فرنچایزر حقوق مربوط به تولید محصول خود را به فرنچایزی می دهد. و فرنچایزی متعهد می گردد که طبق استانداردهای آن ها شروع به تولید محصولات مورد نظر کند. این مدل در میان فرنچایزرهای بین المللی رایج تر است. و معمولا از کشورها یا شهرهای دیگر برای گرفتن حق امتیاز می آیند. یعنی جایی که آن محصول تولید نمی گردد.
مستر فرنچایز – Master Franchise
در بسیاری از سیستم های فرنچایز (به خصوص سیستم های موفق و متراکم)، فرنچایزر از فرنچایزی های برتر و سود ده به عنوان پلی برای پیشرفت فرنچایزی های دیگر استفاده می کند. در این روش فرنچایزی برتر از طرف فرنچایزر مأمور می شود. تا فرنچایزی های نوپا را آموزش داده، مشکلاتشان را حل کرده و به بیانی دیگر از آن ها مراقبت نماید.
فرنچایزی های جدید با الگو قرار دادن این Masterها، مدل کاری خود را پایه گذاری کرده. و در اکثر مراحل از آن ها کمک می گیرند.در ازای آن فرنچایزر به این فرنچایزی های برتر امتیازات ویژه ای داده و تا حدودی آن ها را در سود خود شریک می کند.در واقع مستر فرنچایز چنانچه با دقت و بر مبنای درست انتخاب و ایجاد شود. ابزار مؤثری برای ماندگاری و توسعه فرنچایز خواهد بود.
- توسعه دهنده گان فرنچایز
توسعه دهنده فرنچایز، شخص یا شرکت یا مؤسسه ای است که با فرنچایزر توافق می کند تا در یک محدوده (منطقه) تعدادی شعبه با استاندارد و متحدالشکل را افتتاح نموده و آن ها را به مرحله بهره برداری برساند. حال طبق قرارداد خود با فرنچایزر، بعد از بهره برداری هم میتواند این شعب رو خود اداره کند و هم آن ها را به فرنچایزی واگذار کند.
- تبدیل گران
دردنیای فرنچایزینگ، افراد یا شرکت هایی وجود دارند. که به دنبال افراد مستعدی هستند تا بخواهند کسب و کار شخصی خود را به فرنچایز تبدیل کنند. این کار به دو حالت انجام می شود؛
- اولین حالت برای افرادی که بالفرض یک رستوران یا فروشگاه دارند. و می خواهند در همان زمینه، عضوی از یک سیستم فرنچایز شوند.
- در حالت دوم افرادی که می خواهند یک سیستم فرنچایز مجزا برای خودشان برپا کنند.
در اینجا دو انتخاب وجود دارد:
اول اینکه صاحب برند یا فرنچایزر با جذب افراد در حوزه شغلی خود بر روی قرارداد و عملکرد سرمایه گذاران نظارت نماید. و یا اینکه سرمایهگذار خود به دنبال یک برند خوشنام و سود ده بوده و آن را انتخاب نماید. و انتخاب دوم اینکه از تبدیل گران که تمرکز و تجربه زیادی در تبدیل کسب و کارها به فرنچایز دارند استفاده نماید.
برونسپاری و اهرم سازی در این گونه موارد باعث تسریع در امور، کاهش ریسک و به حداقل رساندن درصد خطا واشتباه می گردد و کمک می کند تا صاحبان کسب و کار بر امور کلیدی کسب و کار خود تمرکز یابند در این میان وظیفه ی تبدیل گران این است تا در هر حالت کسب و کار شخص متقاضی را به کسب و کار فرنچایز تبدیل کنند.
پس از راه اندازی کسب و کارم چه زمانی به سود دهی می رسم؟
- عده ای معتقدند که عوامل بیرونی، اقتصاد ، نوع کسب و کار و … تأثیر زیادی در مدت زمان رسیدن به سود دارد،آنها می گویند ممکن است این مرحله ۷روز (به ندرت)، ۷ماه (به طور معمول) یا ۷ سال (به طور بعید) طول بکشد. (اعداد مثال هستند) بنابراین باید خود را در این راه آماده کنید. و کاملا واقع بینانه به قضیه نگاه کنید. اما….
- درست است که سود دهی موضوعی تضمینی نیست و به عوامل زیادی بستگی دارد.اما زمانی مردم حاضرند در کار شما سرمایه گذاری کنند یا مشتریان زمانی حاضرند بارها و بارها از شما خرید کنند و شما را به دیگران توصیه کنند که حس کنند شما ارزشی را برایشان خلق و نیازی را از آنها به خوبی رفع می کنید و این یعنی ایجاد جریان درآمدی قدرتمند و کسب سود .
- نکته مهم اینست که شما پیش از دیگران باید به کسب و کار خود اعتماد و اطمینان داشته باشید،بنابراین مهمترین عامل، الگوی ذهنی شما برای ثروتمندی و کسب نتایج است ، میزان اعتقاد و اطمینان شما به مدل کسب و کار تان و ارزشی که برای مخاطب خلق می کنید، حس شایستگی برای مورد توجه واقع شدن و جذب مخاطبین را مشخص می کند.
عوامل دیگر که حس شایستگی را در شما تقویت می کند مربوط به اقدامات هم وزن و عملی شما برای رسیدن به خواسته اتان یعنی گسترش برند و کسب سود است، اقداماتی همچون ارائه محصول و خدمت با کیفیت و فراتر از ذهن مشتریان ، ایجاد تداعیات مثبت ، طراحی تجربه مطلوب ، ایجاد سیستم ها ، فرایندهاو بهبود مستمر ، اقدامات بازاریابی و تبلیغات مؤثر و ….
“شما نیاز دارید علاوه بر حس شایستگی ، حس اطمینان از اینکه می توانید از کسب و کار خود تا رسیدن به نتیجه مراقبت کنید را در خود تقویت نمایید .”
برای حس اطمینان در نظر گرفتن سرمایه ی رزرو (اضافی) بسیار کمک کننده و دوراندیشانه است و به شما کمک می کند تا رسیدن به سود و نتایج قابل قبول کسب و کارتان را حفظ کنید .. بدیهی است باید این اطمینان را در خود ایجاد کنید تا با اعتماد بنفس به زمان سوددهی نزدیک شوید.
اهمیت انتخاب سرمایه گذار
مهم ترین شرکای کلیدی یک فرنچایز سرمایه گذارانی هستند که به اصطلاح اقدام به اخد نمایندگی می نمایند. در فرانچایزینگ به آنها فرنچایزی یا گیرنده امتیاز می گوئیم.آینده یک فرنچایز و کلیه برنامه ها و اقداماتی که برای رشد و توسعه کسب و کارتان در نظر می گیرد علاوه بر عملکرد شما به اندازه زیادی به عملکرد کلیدی ترین شرکایتان یعنی نماینده ها وابسته است.
این موضوع باعث شده که فرنچایزهای بزرگ برنامه های جامعی برای انتخاب نمایندگان مناسب داشته باشند. اینکه یک شخص حقیقی یا حقوقی از نظر مالی امکان سرمایه گذاری در کسب و کار شمار را داشته باشد تنها شرط کافی نیست. پارامترهای دیگری نیز در انتخاب سرمایه گذاران مناسب تاثیر گذار است.
موارد مهم در انتخاب سرمایه گذار یا فرنچایزی؟
فرنچایز گیرنده پیش از هرچیز می بایست به کسب و کار شما علاقمند بوده و در بخشی از علایق خود با شما دارای وجه اشتراک باشد.در قدم بعدی بررسی پیشینه و سوابق فردی که قصد دریافت حق امتیاز برند شما را دارد بسیار مهم و ضروری است، خوشنامی فرد و سوابق قبلی او می تواند یکی از مواردی باشد که تعیین کننده نتایج بعدی و کیفیت تعامل شما با نمایندگی جدیدتان می گردد.مورد مهم بعدی بررسی تایپ شخصیتی درخواست کننده نمایندگی در رابطه با روحیه کار گروهی ، انسجام و هماهنگی است همچنین باورها و اعتقادات او در رابطه خلق ارزش و نوع تعامل با کارکنان و مخاطبان .نکته مهم دیگر اطمینان از درک فرد متقاضی از روش فرانچایزینگ و روح دمیده شده در فرنچایز و هارمونی و هماهنگی میان برند مادر و دیگر شعبات زیر مجموعه است، اینکه فرد اگاه باشد که جزیی از پیکره یک برند بودن ، نیازمند کنار گذاشتن سلایق شخصی و پیروی از قوانین فرنچایز و انجام اقدامات مکتناسب با هویت برند است .
مسئله مهم بعدی ثبات و تعهد فرد به حفظ ارزشهای برند و عملکرد مطابق آن تا پایان قرارداد است و همکاری با صاحب برند در رویارویی با بحرانها و مشکلات احتمالی است.این تعهد و پایبندی را میتوان با تبیین قرارداد و مشخص نمودن واضح حد و مرزها ایجاد نمود .
موارد مهم در انتخاب سرمایه گذار یا فرنچایزی؟
در اکثر سیستم های فرانچایز بین المللی و معتبر، بعد از طی آموزش های اولیه و محیطی توسط فرنچایزر، امتحاناتی برگزار می شود که فرنچایزی و کارمندان شعب ملزم به شرکت در اون هستن. و باید حداقل نمره قبولی رو دریافت کنن. وگرنه مجوزی برای شروع کار به اونها داده نمیشه.از طرفی هر چند وقت یکبار (با توجه به سیاسیت های فرنچایز) یک بازرس برای پایش وضعیت شعب، منتسب میشه و مامور ارزیابی اون ها میشه.اگر شعب حداقل امتیازات استاندارد فرنچایز رو دریافت نکنن ابتدا اخطار می گیرند. و موظف میشن در یک مدت مشخص خودشون رو به سطح استاندارد برسونن. و دوباره ارزیابی بشن، و یا به طور کامل تعطیل میشن.
گیرندگان حق امتیاز (فرنچایزی ها ) برای انتخاب یک فرنچایز و سرمایه گذاری درآن چه کارهایی باید انجام دهند؟
-
تحقیقات مقدماتی
قبل از ورود به دنیای فرانچایزینگ، تحقیقات مقدماتی خود را انجام دهید. با بررسی بازار، سلایق مشتریان، نوع کسب و کار و مشخص کردن بسترهای فرنچایز،و از همه مهمتر علایق خود میتوانید نتیجه بهتری بگیرید.
-
بررسی نیازها
تحلیل نیازهای بازار و مشتریان از محصول یا خدمات امری بسیار حیاتی است. باید از این نیازها آگاهی داشته و مطمئن شوید که کدام کسب و کار قادر به برآوردن این نیازهاست .
-
بررسی بازار و فرنچایزهای فعال
بررسی دقیق بازار و فرنچایزها یکی از اقدامات مهم برای انتخاب یک فرنچایز مناسب است. باید بازار را به خوبی بشناسید و به دقت عملکرد فرنچایز ها و میزان موفقیت آنها را بسنجید.
-
انتخاب فرنچایز مناسب
با توجه به نوع کسب و کار و مجموعه مهارتها، انتخاب یک فرانچایزدهنده مناسب بسیار مهم است. بررسی برند، تاریخچه، سابقه مالکیت و شرایط قراردادها از مواردی است که قبل از انتخاب فرنچایز بایست مورد بررسی قرار گیرد
-
ارتباط با فرنچایزر
ارتباط قوی و مستمر با فرنچایزر عامل مهمی است که بر موفقیت موفقیت کسب و کاری که حق امتیاز آن را می خرید و نمایندگی تحت مدیریت شما تأثیر میگذارد. از طریق ملاقاتهای مستمر و تبادل اطلاعات، رابطه موثری را با فرنچایزر برقرار کنید
-
مطالعه قرارداد
قبل از امضای هرگونه قرارداد، به مطالعه دقیق قراردادهای مربوطه بپردازید. درک کامل این قراردادها و شرایط آنها از جمله مهمترین مواردی است که باید در نظر داشته باشید
-
مشاوره حقوقی
دریافت مشاوره حقوقی در زمینه فرنچایزینگ بسیار حیاتی است. یک وکیل متخصص در این حوزه میتواند شما را راهنمایی کند و در قراردادها و موارد قانونی کمک کند.
-
تجربه و شهرت فرنچایز
از تجربه و شهرت فرنچایز مورد نظرتان مطلع شوید. مطالعه موردی از فرنچایزرهای موفق و موفقیتهای آنها میتواند به شما در انتخاب فرنچایز مورد نظر کمک کند.
-
هزینهها و سرمایه
بررسی هزینهها و سرمایه مورد نیاز برای راهاندازی فرنچایز بسیار اساسی است. باید مطمئن شوید که مبلغ حق نمایندگی متناسب با ویژگی ها و جایگاه برند صاحب امتیاز بوده و بصورت دقیق و کارشناسی شده تعیین شده باشد همچنین اطمینان یابید توانایی مالی شما برای راهاندازی و بهرهبرداری از فرنچایز وجود دارد.
-
مدت زمان بازگشت سرمایه
تخمین زمان بازگشت سرمایه برای فرنچایز بسیار مهم است. باید به دقت محاسبه کنید که چقدر زمان لازم است تا سرمایه گذاری اولیه شما بازگردد و حدود میانگین درآمد شما نسبت به بازه های زمانی مشخص در اینده چقدر است و چگونه می توانید درآمدی بیشتر کسب کنید
-
بررسی نحوه راهاندازی
از برنامه ریزی صاحب برند و مدت زمان و فرایندهای در نظر گرفته شده برای راه انداز ی مطلع شوید . راه اندازی نمیازمند برنامهریزی دقیقی و مدیریت اجرایی منظم است . موانع احتمالی را پیش بینی کرده و مشخص کنید راه حل های مورد نظر چیست.
-
آگاهی از مدیریت سیستم های آموزش و پشتیبانی
فرآیند راهاندازی تنها موضوع شما نیست ،بخش های مهم تر و کلیدی، مربوط می شود به سیستم آموزش، پشتیبانی و مدیریت فرنچایز ، که می بایست از نحوه آن مطلع شوید. امکانات پشتیبانی و آموزش از جمله عوامل مهمی هستند که باید در نظر داشته باشید. فرنچایزر باید امکانات لازم را برای آموزش، پشتیبانی و ارتباط با شما فراهم کند.
-
بازخوردها و نظرسنجی
نظرسنجی و دریافت بازخوردها از فرنچایزهای موفق موجود به شما در فهم بهتر از عملکرد فرنچایز مورد نظرتان کمک می کند.
-
ریسک و مزایا
ریسک و مزایای انتخاب فرنچایز باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. تخمین دقیق میزان ریسک در کنار مزایای قابل انتظار میتواند در انتخاب صحیح کمک کند.در انتخاب برندی که قصد دارید فرنچایزی آن شوید، بایستی به نکات مهمی از جمله تحقیقات مقدماتی، بررسی نیازها، بررسی بازار، مطالعه قرارداد، مشاوره حقوقی، تجربه و شهرت فرنچایز، هزینهها و سرمایه، مدت زمان بازگشت سرمایه، راهاندازی و مدیریت، پشتیبانی و آموزش، بازخوردها و نظرسنجی، و ریسک و مزایا توجه کنید. با رعایت این نکات، شما میتوانید تصمیمی هوشمندانه در راستای رشد و گسترش کسب و کار خود بگیرید.
1.آیا فرانچایزینگ راهکاری مناسب برای رشد کسب و کار است؟
بله، فرانچایزینگ راهکاری مناسب برای رشد و گسترش کسب و کار است. این روش به کسب و کارها امکان میدهد مدل موفق خود را به دیگران انتقال داده و با استفاده از نام برند و تجربه خود درآمدزایی بیشتری داشته باشند.
2.چرا باید بازار و رقبا را بررسی کنیم؟
بررسی بازار و رقبا اطلاعات مهمی را درباره نیازهای بازار و محصول یا خدمات خود به شما میدهد. با مقایسه بازار و رقبا، میتوانید مزایا و نقاط قوت خود را بهتر شناسایی کنید و استراتژی مناسبی برای ورود به بازار تدوین کنید.
3.آیا مشاوره حقوقی ضروری است؟
بله، دریافت مشاوره حقوقی در زمینه فرانچایزینگ ضروری است. یک کارشناس حقوقی متخصص در زمینه فرنچایز میتواند شما را راهنمایی کند و در تنظیم قراردادها و موارد قانونی به شما کمک کند.
آیا این مطلب برایتان مفید بود؟
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?
6 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بسیار جامع و مفید ، سپاسگزارم
درود خواهش میکنم
موفق باشید
خیلی ممنون ، مطلب ارزنده ای بود ، کامل توضیح دادید که چطور میشه یک فرانچایز رو راه اندازی کرد .
دوره آموزشی در چه تاریخی برگزار میشه و هزینه اش چقدر هست ؟
درود بر شما جناب مؤمن زاده ، ممنون از حسن نظر شما ، دوره فرنچایزینگ هر سال یکبار بصورت جامع و حضوری برگزار می گردد ، جهت اطلاع از زمان برگزاری اطلاعات تماس خود را در صفحه اموزش فرنچایزینگ قرار دهید
خیلی ممنون ، مطلب ارزنده ای بود ، یکی از رویاهای من راه اندازی یک فرنچایز موفقه امیدوارم روزی بتونم آرزوم رو محقق کنم
دوره آموزشی در چه تاریخی برگزار میشه و هزینه اش چقدر هست ؟
درود وقت بخیر
می توانید از صفحه آموزش فرنچایز و قسمت شرکت در دوره آموزشی اطلاعات دوره و تاریخ شورع دوره رو دریافت کنید